Leheküljed

Friday, November 22, 2013

My braces story #1

Dear foreign readers, I hate to say it again, but if you want to know what I wrote, use Google Translate. Thank you!

Kallid lugejad. See on kohe kindlasti kõige pikem postitus, mida ma olen planeerinud. Olen kandnud breketeid selle aasta novembri seisuga aasta aega. See on Minu breketite loo esimene osa ja teine osa tuleb siis, kui mult breketid ära võetakse.

Millest siis nüüd alustada. Ma mäletan seda aega, kui ma otsisin neti avarustest mitmeid päevi, nädalaid, kuid, isegi aastaid infot breketite kohta. Aga ütleme nii, et minu tulemused ei kandnud väga vilja ja suurt midagi ma ei saanudki teada. See ajendaski mind tegema ühe põhjaliku postituse breketite kohta, et ka tulevastel breketite kandjatel oleks mingisugustki aimu. Minu blogisse on jõudnud väga paljud inimesi märksõnaga 'breketid', aga arvatavasti nad said suure pettumuse osaliseks, kui siit polnudki midagi vajalikku lugeda. Igaljuhul loodan nüüd seda viga parandada.

Algus! Kõik sai alguse sellega, et ma nurusin mitu aastat vanematelt breketeid. Ma tõesti arvasin, et ma vajan neid. Peale tuhandeid uurimisi netis ja enda avastuste jagamist vanematega, hakkasid nad (arvatavasti) aru saama, et ma tõesti tahangi breketeid. Netis oli igal pool kirjas, et kõige parem hindadest ja muudest asjadest teada saamiseks on panna aeg ortodondi juurde ja käia seal konsultatsioonis. Mõeldud-tehtud! 

Konsultatsioon! Konsultatsioonis uuriti mu hambaid ja arutasime seisundit. Mulle pandi suhu mingi geel, mis mõne aja pärast kivistus. Natuke ebamugav oli suu pärani olla, aga haiget ei teinud see üldse. Nii saadi minu hammaste kuju, et vajalikud mõõtmised ja muud asjad teha. Siis läksin röntgenipilti tegema suu piirkonnast. Arst oli küll natuke kuri, aga tehtud see pilt sai. Tuli välja, et mul on alalõug natuke eespool, kui peaks. Hiljem ortodont kirjutas ühele lehele, millised on minu breketite ridade hinnad ja muud asjad. Panime mulle siis aja kirja, et esimene breketite rida hammastele panna, aga me polnud selles panekus täiesti kindel. Ma ei olnud emat piisavalt veennud ja ma pidin ikka edasi rääkima, et miks ma breketeid tahan ja vajan. Ortodont ütles, et alati saab aega tühistada, et me võime ju siiski aja kirja panna ja kodus veel järele mõelda. 

Esimese breketi rea panek! Olin suutnud oma perekonda veenda ja kallis breketite aeg hakkaski pihta. Protseduur toimus 15. november 2012 ja võttis kuskil 30 minutit aega. Esimesel päeval pandi breketid ainult ülemisele hammastereale. Mulle pandi suhu mingi asi, mis hoidis suud pärani lahti, aga valus ei olnud, ainult ebamugav. Siis ortodont pani igale hambale liimi, liimile asetati breketid ja siis pandi traat peale. Väga ebamugav oli, sest neelata ei saanud, aga õnneks tegeles selle probleemiga teine arst. Breketid ei tee hammastel üldse haiget, põhiline, mis töö teeb ongi traat. Ühel hetkel võeti siis see suud lahti hoidev asi ära ja lubati suu kinni panna. See oli väga veider. Ma tahaksin topelt seda veidrust kohe rõhutada. Esiteks, ma arvasin, et mul on veel hammastel mingid asjad mis võetakse ära, sest kuidagi liiga paks kiht tundus hammastel olevat. Kui ma sain aru, et niimoodi hakkavadki breketid olema, siis ma olin väga kahtlev ja natuke ka kahetsesin. Teistele ma seda siiski välja ei näidanud. Huuli kokku panna oli kuidagi imelik, sest terve selle protseduuri ajal oli suu pärani lahti ja ma ei adunudki kui paksud need breketid tegelikult hammastel on. Aga lõpuks tehtud ja ülemine rida läks maksma 420 eurot. Krõbe hind!

Esimese breketi rea piinad! Sel päeval, kui mulle breketid pandi, ei olnud mul üldse valus. Kõige naljakam on see, et ma läksin samal päeval veel McDonaldsisse sööma. Igaljuhul piinad algasid päev pärast breketite peale panekut. See oli lausa kohutav. Valu oli võimas ja ma suutsin isegi twitterisse midagi sellist kirjutada "selline hambavalu, et kisu või hambad suust ära." Hambaid ei saanud kokku panna ja millegagi ei saanud hambaid puudutada. Siin kohal pean ma siis silmas lusikaid, kahvleid jne. Kõik, mis ma süüa sain, olid pudrud ja jogurtid. Põhimõtteliselt paningi toidu keelele ja siis kohe neelasin, sest närida ju ei saanud. Ütleme nii, et hambavalud olid täiesti läinud umbes kahe nädala pärast. Lõpuks sain ma ikka korralikult süüa, kuigi toit kippus breketite vahele kinni jääma. Harjumine oli ka raske, käisin pidevalt hambaid peeglist vaatamas, et see mulle ikka täielikult kohale jõuaks. 

Teise breketi rea panek! Teist rida (alumistele hammastele) läksin ma panema natuke rohkem kui kahe kuu pärast. Vahetati ülemisel hammastereal traat ära, pandi tugevam. Siis pandi suhu sama asi, mis hoiaks suud lahti. Jälle see ebamugavus, kuid vähemalt ei olnud valus. Hammastele liimiti breketid ja pandi traat peale. Valmis! Niisiis oli jälle hullemat sorti kahetsus. Sest kui ma suu uuesti peale 30 minutilist panekut kinni panin oli mu tuju 10 palli skaalal 3. Kahele alumise rea hambale pandi mulle ka suured plommid, mis pärast breketite äravõtmist mult ära võetakse. Nii palju kui mina olen aru saanud, siis need pandi selleks, et ülemise rea hambad ei puudutaks alumise rea breketeid. Kohati olin ma väga rõõmus, et lõpuks saigi tehtud, aga nüüd pidin ma hakkama uuesti harjuma. Sest see oli jälle teist moodi tunne, kui mõlemal hammastereal on breketid. 

Järjekordsed piinad! Nüüd tuli taluda juba topelt piinasid. Valutasid nii ülemine, kui ka alumine hammasterida. Süüa sain jälle ainult jogurteid ja putrusid, aga hakkama ma sain. Hambavalud kestsid jälle umbes kaks nädalat. Nüüd kui kõigil hammastel olid breketid, oli ka söömisega rohkem raskusi. Pidin hakkama õunu, pirne ja muid asju noaga väiksemaks lõikama, et saaks normaalselt süüa. Peale teise breketite rea panekut otsustasin ma nätsukummiga kuni breketite lõpuni hüvasti jätta. Juba siis, kui ainult ülemisel real olid breketid, oli mul raske nätsu närida, sest see kippus kinni jääma ja seda polnud üldse lihte breketite küljest lahti harutada. Muidugi on võimalik nätsu närida, aga ilmselt pole ma selles väga meister. 

Traadi vahetused ja kummid! Edaspidi on läinud ortodondi juures kuskil 3-5 minutit, seega väga kähku saab ära. Sellest ajast saati kuni praeguseni on mul igal ortodondi külastusel vahetatud traadid mõlemal real. Iga kord on hambad ka hellad olnud umbes nädal aega.
Neljandal külastusel sain neljale hambale uued jubinad. Mulle pandi ülemise rea keskelt mõlemale poole kolmandatele hammastele ja alumise rea keskelt mõlemale poole viiendatele hammastele mingid väiksemad tükid breketite külge. Nende vidinate eesmärgiks on hoida kumme. Kummi üks ots läheb ülemise rea breketi külge ja teine ots alumise rea breketi külge. Esimest korda oli mul ortodondi juures nii valus, et tõmbasin lausa käed rusikasse. Õnneks see ei võtnud kaua aega. Kohe kui kummid peale pandi, tundsin, kuidas see tõmbab hammaste ridu üksteise poole.
Sellest ajast saati on antud mulle ortodondi iga külastuse lõppedes kaasa väike kotike, kus on sees palju breketite kumme. Ma pean igal hommikul panema peale uued kummid ja ennem igat söömist need ära võtma ja pärast peale tagasi panema. Algul ma ikka võtsin need breketitelt ära, aga lõpuks see muutus nii tüütuks, et ma enam ei võtnud neid ära. Lõpuks lihtsalt läksidki kogu aeg kummid katki. Praeguse seisuga antakse mulle palju tugevamaid kumme. Need kummid pole mul veel kordagi katki läinud ja arvatavasti ei lähe ka. 
Vahepeal juhtus ka selline lugu, et mul tuli ühe suure plommi küljest väike tükk ära, aga sellest probleemi ei tulnud. Algul oli küll väike paanika, et mis nüüd saab, aga harjusin pooliku plommiga ära ja nüüd siiamaani olen ilusti hakkama saanud.

Hinnad kokkuvõtvalt! Kontsultatsiooni minnes öeldi mulle umbmäärane ühe breketiterea maksumus, milleks oli 300-800 eurot. Kui uuringud ära tehti, siis tuli välja, et mu ülemisele reale läheb maksma 420 eurot ja alumisele reale samuti 420 eurot. Kõik järgnevad visiidid kuni praeguseni on maksma läinud 30 eurot. Kontsultatsioonis öeldi ka breketite ära võtmise hind ja selleks peaks olema 385 eurot.
Kõikidel inimestel on hinnad erinevad ja ega muudmoodi ei saagi breketite maksumust teada, kui ei käi ära kontsultatsioonis. Need hinnad võivad varieeruda väga palju. Ma lihtsalt tõin teile mingisugusegi ettekujutuse, kui kallis see breketite lugu olla võib. 

Muu jutt! Narrimist ei ole olnud minu silmis üldse. Vahepeal ikka mingid naljad tulid nii minu kui ka teiste poolt, aga mitte ükski neist ei teinud mu tuju pahaks. Isa suutis kohe esimesel päeval öelda "Suu rauda täis!" :-D
Suu kuju võib natukene muutuda, kui saad breketid. Minul ei muutunud väliselt mitte midagi, alguses üks klassikaaslane ei saanudki aru, et ma olin breketid saanud.
Kõige naljakam on see, et nüüd kuu aega tagasi üks inimene alles avastas, et mul on breketid ja teine arvas üldse, et mul on juba ära võetud. Eks ikka juhtub :-D Arvatavasti võis nende teadmatust mõjutada see, et mul ei ole kombeks naeratada hambaid välgutades. Võib-olla kunagi, kui mul enam breketeid ei ole, siis julgen ka suu lahti naeratada.
Juba mõnda aega oskan ma ka nii süüa, et mul ei jää toit breketite vahele kinni. Vahest ikka juhtub, aga mitte enam nii tihti, kui päris alguses. 
Praeguse seisuga ei ole veel selge, millal mul breketid ära võetakse. Arvatavasti läheb kindlalt veel pool aastat, aga võib ka minna aasta või natuke rohkem. Eks ma selle pärast veel ei põe, kuigi 12. klassi lõpetan ma arvatavasti ilma breketiteta :-)

Huvitav fakt! Ameerikas on igal teisel olnud (või on) breketid. Ja seda igas vanuses. Olen täheldanud, et ka eestlaste seas on üha rohkem ja rohkem võimalik näha breketitega nii noori kui ka vanu.


Pärast pikka mõtlemist otsustasin, et ma siiski julgen näidata teile ühte pilti.


Pilt on tehtud päeval, mil ma sain endale breketid. Muidu ma poleks pilti teinudki, aga kuna mu õde mitmekümne kilomeetri kauguselt tahtis näha mind breketitega, siis tegin pildi kiirelt veebikaameraga. Sellest siis tingitud ka pildi halb kvaliteet.
Pildilt pole aru saada  minu hammaste halba rivistust, aga kui vaadata breketeid kahel keskmisel hambal, siis on näha, et need on omavahel päris lähestikku. Nüüdseks on hambad palju sirgemad ja enam need breketid nii lähestikku ei ole.

3 comments:

  1. Now you know how I felt, kui mulle mõlmad read korraga pandi. :S :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sul pidi see küll topelt valus olema. Mul juba ühe reaga olid sellised piinad. Aga eks see on seda vaeva väärt ka :D

      Delete